Startlessen dialoog
Een goede basis waar je als leerkracht op kan terugvallen en waarmee je onderling begrip vergroot en polarisatie verkleint
​
4 Lessen voor groep 6, 7 en 8
gegeven door dialoogbegeleiders
eenvoudig zelf op voort te bouwen


Waarom dialooglessen op de basisschool?
Een gesprek voeren doet iedereen elke dag, ook kinderen. Over het algemeen zijn dat gezellige gesprekken met gelijkgestemden of (minder gezellige) discussies. Een dialogisch gesprek komt zelden voor, niet alleen op in de klas of op het schoolplein maar in de hele maatschappij.
​​
Stel je een gesprek voor waarin iedereen zich beter begrepen, gewaardeerd en gezien voelt ondanks de verschillende meningen. Hoe vaak voer je zo'n gesprek? De meesten maar zelden.
Wil jij minder polarisatie en meer begrip voor elkaar?
Dialoog helpt je daarbij.
Kerndoelen taal
De dialooglessen sluiten aan bij de tussendoelen Mondelinge taalvaardigheid - deelnemen aan gesprekken van het Expertisecentrum Nederlands. Hieronder staan de doelen welke horen bij het streefniveau eind groep 8.
-
Kan in gesprekken over alledaagse en niet alledaagse onderwerpen uit leefwereld uiting geven aan persoonlijke meningen, kan informatie uitwisselen en gevoelens onder woorden brengen.
-
Kan tijdens overleg op beleefde wijze een probleem verhelderen, een overtuiging of mening, instemming of afkeuring uitdrukken en commentaar geven op de visie van anderen.
-
Kan een reactie uitstellen totdat hij de bijdrage van de ander geïnterpreteerd en beoordeeld heeft.
-
Kan het eigen gespreksdoel tot uitdrukking brengen. Kan doelgericht doorvragen om de gewenste informatie te verwerven.
Voor de startlessen dialoog hebben wij binnen deze doelen de volgende 4 leerdoelen geformuleerd.
-
Leerlingen ervaren dat dialoog een manier van communiceren met elkaar is.
-
Leerlingen kunnen de dialoogregels benoemen.
-
Leerlingen kunnen de dialoogregels toepassen.
-
Leerlingen & leerkrachten kunnen de dialoog gebruiken om (burgerschaps) thema's te bespreken in de klas.
​
​
Burgerschap en andere vakken
Naast taal is de dialoog heel geschikt voor het vak burgerschap. Maar ook voor andere leergebieden. Het landelijk expertisecentrum SLO beschrijft o.a. het volgende in haar concept-kerndoelen burgerschap:
​
Burgerschapsonderwijs speelt zich bij uitstek af op het snijvlak van leergebieden. Binnen de leergebieden mens en maatschappij, mens en natuur en kunst en cultuur kunnen maatschappelijke en planetaire vraagstukken worden besproken vanuit verschillende perspectieven.
​
Burgerschapsonderwijs draait om de kennis, vaardigheden en ervaringen die leerlingen opdoen met betrekking tot de diverse en democratische samenleving. Ze moeten zich bewust worden van hun mogelijkheden om, samen met anderen, bij te dragen aan deze samenleving en een democratische cultuur. De school moet een veilige omgeving bieden waar leerlingen zich kunnen ontwikkelen tot verantwoordelijke en vrije individuen.
​
Hieronder een aantal kerndoelen en subdoelen
​​
-
stimuleren van kritische denkvaardigheden, morele en ethische oordeelsvorming en het offline en online respectvol communiceren daarover;
-
aandacht besteden aan actualiteit en maatschappelijke vraagstukken in samenhang met verschillende leergebieden.
-
uitdrukken van persoonlijke idealen en opvattingen;
-
reflecteren hoe de eigen identiteit en waarden het handelen kunnen beïnvloeden;​
Info
​
​