Dat is het thema van de dialoog waarop tien HAVO 4 leerlingen hun opleiding tot junior dialoogbegeleider afronden. En iedereen is welkom om aan deze dialoog deel te nemen!
Het ontwikkelen van dialoogvaardigheden zit niet in het curriculum van middelbare scholen. Daarom organiseren Revius docent Ineke Moorthaemer en dialoogadviseur Fiene van Loock al jaren de training Junior Dialoogbegeleider voor leerlingen van Havo 4. “Zeker in deze tijd van polarisatie vinden wij dit erg belangrijk.” Leerlingen nemen vrijwillig deel in hun vrije tijd. Deze traditie van voor de covid is tot genoegen van Dialoogplein Wijk bij Duurstede weer helemaal opgepakt.
Wil je deze leerlingen helpen en ben je nieuwsgierig naar een bijzonder gesprek?
Dan ben je van harte welkom. Donderdag 9 maart zal de dialoog op het Revius plaatsvinden van 13.30 tot 15.30 uur. Je wordt ontvangen door leerlingen van het Revius. Elke tafel wordt begeleid door een junior begeleider. Zij zullen je leiden door een dialoogvorm die bestaat uit 4 vaste stappen: kennismaking, ervaringen delen, dromen en doen. De deelnemers aan tafel bestaan voor een groot gedeelte uit mede havo 4 leerlingen en daarnaast is iedereen uit de gemeente welkom. Meld je dan hier even aan! Na de dialoog ontvangen de junior dialoogbegeleiders een welverdiend certificaat van de Stichting Dialoogplein Wijk bij Duurstede.
Onderdeel van de opleiding was o.a. de oefendialoog welke plaatsvond begin december. Hier konden de junior begeleiders als deelnemer zelf een dialoog ervaren en leren van de meer ervaren begeleiders. Onder deze begeleiders waren ook diverse ambtenaren van Gemeente WbD, welke door Dialoogplein Wijk bij Duurstede zijn opgeleid tot dialoogbegeleider. Mooi om te zien dat zij op hun beurt weer willen bijdragen aan de opleiding van deze junior dialoogbegeleiders, meent Monique Montijn van Dialoogplein Wijk bij Duurstede. Het stimuleren van de dialoog als gespreksstijl in de Wijkse samenleving is een serieus aandachtspunt.
Waarom leerlingen kiezen voor deze training? “Omdat ik er later ook veel aan kan hebben in werk.”
“Omdat ik beter wil leren communiceren met anderen.”