Startlessen dialoog
Een goede basis waar je als leerkracht op kan terugvallen en waarmee je onderling begrip vergroot en polarisatie verkleint
​
4 Lessen voor groep 6, 7 en 8
gegeven door dialoogbegeleiders
eenvoudig zelf op voort te bouwen

Waarom dialooglessen op de basisschool?
Een gesprek voeren doet iedereen elke dag, ook kinderen. Over het algemeen zijn dat gezellige gesprekken met gelijkgestemden of (minder gezellige) discussies. Een dialogisch gesprek komt zelden voor, niet alleen op in de klas of op het schoolplein maar in de hele maatschappij.
​​
Stel je een gesprek voor waarin iedereen zich beter begrepen, gewaardeerd en gezien voelt ondanks de verschillende meningen. Hoe vaak voer je zo'n gesprek? De meesten maar zelden.
Wil jij minder polarisatie en meer begrip voor elkaar?
Dialoog helpt je daarbij.
Maaike, leerkracht groep 8
Dialooglessen kunnen een meerwaarde hebben in je klas of op je school, omdat er tegenwoordig steeds minder gecommuniceerd wordt (door de jeugd). Telefoons en andere schermen nemen zo'n grote plek in, in hun leven. De communicatie gaat vooral via appjes e.d, bellen gebeurt niet veel (meer). Ook leven we in een samenleving waarin veel mensen een (sterke) eigen mening heeft en waarvan ze vaak ook vinden dat ze deze overal en nergens mogen ventileren. Het echt luisteren naar elkaar en voor elkaar open staan lijkt daardoor minder te worden. Het gesprek met elkaar aangaan en echt naar elkaar luisteren en doorvragen kan heel waardevol zijn voor kinderen in deze leeftijd.
Ik heb de lessen als prettig ervaren. Er zat een duidelijke opbouw in, waarbij er steeds een beetje meer van de kinderen werd gevraagd en er werd steeds teruggepakt naar de vorige les.
Je kan als leerkracht zelf terugpakken op wat er in de lessen verteld is, tijdens andere (les)momenten. Dan zorg je ervoor dat het niet snel 'vergeten' wordt en blijf je dus het gesprek met elkaar aangaan over de dialoog en het belang ervan.
Judith, leerkracht groep 8
Kinderen zijn beter naar elkaar gaan luisteren, zodat ze daarna ook beter met elkaar in gesprek konden.
Ze zitten 'anders' in een gesprek. Het gaat er niet om wie gelijk heeft, dus staan ze minder tegenover elkaar.
Leerling groep 8
Vragen stellen, open vragen stellen, dat vind ik het moeilijkste aan de dialoog.
Kerndoelen taal
De dialooglessen sluiten aan bij de tussendoelen Mondelinge taalvaardigheid - deelnemen aan gesprekken van het Expertisecentrum Nederlands. Hieronder staan de doelen welke horen bij het streefniveau eind groep 8.
-
Kan in gesprekken over alledaagse en niet alledaagse onderwerpen uit leefwereld uiting geven aan persoonlijke meningen, kan informatie uitwisselen en gevoelens onder woorden brengen.
-
Kan tijdens overleg op beleefde wijze een probleem verhelderen, een overtuiging of mening, instemming of afkeuring uitdrukken en commentaar geven op de visie van anderen.
-
Kan een reactie uitstellen totdat hij de bijdrage van de ander geïnterpreteerd en beoordeeld heeft.
-
Kan het eigen gespreksdoel tot uitdrukking brengen. Kan doelgericht doorvragen om de gewenste informatie te verwerven.
Voor de startlessen dialoog hebben wij binnen deze doelen de volgende 4 leerdoelen geformuleerd.
-
Leerlingen ervaren dat dialoog een manier van communiceren met elkaar is.
-
Leerlingen kunnen de dialoogregels benoemen.
-
Leerlingen kunnen de dialoogregels toepassen.
-
Leerlingen & leerkrachten kunnen de dialoog gebruiken om (burgerschaps) thema's te bespreken in de klas.
​
​
Burgerschap en andere vakken
Naast taal is de dialoog heel geschikt voor het vak burgerschap. Maar ook voor andere leergebieden. Het landelijk expertisecentrum SLO beschrijft dit mooi in haar concept-kerndoelen burgerschap. ​
​
Burgerschapsonderwijs speelt zich bij uitstek af op het snijvlak van leergebieden. Binnen de leergebieden mens en maatschappij, mens en natuur en kunst en cultuur kunnen maatschappelijke en planetaire vraagstukken worden besproken vanuit verschillende perspectieven.
​
Burgerschapsonderwijs draait om de kennis, vaardigheden en ervaringen die leerlingen opdoen met betrekking tot de diverse en democratische samenleving. Ze moeten zich bewust worden van hun mogelijkheden om, samen met anderen, bij te dragen aan deze samenleving en een democratische cultuur. De school moet een veilige omgeving bieden waar leerlingen zich kunnen ontwikkelen tot verantwoordelijke en vrije individuen.
​
Hieronder een aantal kerndoelen en subdoelen waar dialoog aan kan bijdragen:
​​
-
stimuleren van kritische denkvaardigheden, morele en ethische oordeelsvorming en het offline en online respectvol communiceren daarover;
-
aandacht besteden aan actualiteit en maatschappelijke vraagstukken in samenhang met verschillende leergebieden.
-
uitdrukken van persoonlijke idealen en opvattingen;
-
reflecteren hoe de eigen identiteit en waarden het handelen kunnen beïnvloeden;​
Wat en hoe
-
4 startlessen voor groep 6, 7 of 8.
-
Mogelijkheid voor 4 vervolglessen in het opvolgende schooljaar.
-
Tijdens de eerste les ervaren leerlingen in kleine groepjes een echte dialoog m.b.v. meerdere dialoogbegeleiders.
-
In de lessen daarna gaan leerlingen aan de slag met omgaan met verschillende meningen, kenmerken van de dialoog en samen zelf een dialoog organiseren en voeren.
-
Ter afsluiting 1 uur nabespreken met de leerkracht voor tips m.b.t. zelf vaker de dialoog inzetten.​​
-
De lessen worden gegeven door dialoogbegeleiders van Dialoogplein Nederland.
-
De groepsleerkracht woont alle lessen zelf ook bij om er o.a. zelf op kunnen voort te bouwen.
-
De lessen duren ongeveer 45 à 50 minuten.
-
Wanneer een docent en een groep beiden de startlessen hebben gevolgd, is dat in principe voldoende voor de leerkracht om zelfstandig vaker de dialoog in te zetten. Dus ook wanneer leerlingen deze lessen in een ander leerjaar en bij een andere leerkacht hebben gehad. Zolang ook de leerkracht deze ook met een andere groep heeft gevolgd. Indien dit niet het geval is, raden we aan om de startlessen of vervolglessen te boeken.
De kosten
-
Voor scholen hanteren wij een uurtarief van € 50,- exclusief btw
-
We rekenen ook uren voor het afstemmen, voorbereiden en de nabespreking t.b.v. de ontwikkeling van de leerkracht. Deze uren zijn meegenomen in de totaalprijs evenals de extra begeleiders.
-
Gemeente Wijk bij Duurstede is onze thuisbasis. Buiten een straal van 15 km rekenen we reiskosten van € 0,25 p/km.​
​
Startlessen voor groep 6, 7 of 8
600,- ex / 726,00 incl btw
Startlessen voor de 2e en/of 3e groep van hetzelfde leerjaar *
425,- ex / 514,25 incl btw
​
Vervolglessen voor groep 7 of 8 **
275,- ex / 332,75 incl btw voor elke groep
Strippenkaart voor extra ondersteuning aan leerkrachten of inzet van dialoogbegeleiders bij een te voeren dialoog
10 uur voor € 400,- ex / 484,-incl btw
* Bij meerdere groepen van hetzelfde leerjaar is er voor de extra groepen prijsvoordeel doordat de voorbereiding en afstemming gecombineerd kan worden.
** Het vervolgjaar is standaard voordeliger doordat er niet meerdere dialoogbegeleiders nodig zijn. Mocht dit wel wenselijk zijn, dan kan dat in overleg.
​
Mochten de kosten echt een dealbreaker zijn, dan gaan we graag in overleg om te kijken wat wel mogelijk is. Ook gaan we onderzoeken of er (lokale) partijen zijn die de dialooglessen willen sponsoren.

